captainb
Kábelbarát
Törzstag
Nem elérhető
Hozzászólások: 6339
1.6 SW Elite - radarral!
|
|
« Hozzászólás #1676 Dátum: 2009. Január 06. - 17:05:31 » |
|
Módszert változtattam; leírom előre a „kis kínai színest”. Így lesznek ékezet is és amikor hálózat közelébe férkőzőm, akkor nem a begépeléssel kell az időt vesztegetnem és marad időm elolvasni mindent.
Szóval kiküldött tudósítónk meséli:
A kínai tömegközlekedés. Az van. Mármint tömeg. Ami mozog is, tehát közlekedésnek is kell lennie. Van is, de ez Gidy nagyon nem szeretné. Illetve nagyon imádná az arculatos napjait, ha itt kellene akár csak egy napot túlélnie. Mivel helyközileg eddig csak repültem, marad a városi közlekedés felvázolása. Persze ne Peking vagy Shanghai közlekedésére gondoljatok, csak az ilyen 1-2 milliós kisvárosokéra, ahol szerencsétlenségem van megfordulni. Kezdjük a kínai közlekedés résztvevőivel. Van ugye a gyalogos, ebből van a legtöbb. Vannak kerékpárosok és a motorosok. Ezek a tél elől délre költözhettek, mert alig – alig látok belőlük párat. A motorosok egyébként nem robogókon, hanem 250-es, a 25 éves Honda modellekre hajazó járgányokon vágtatank. Azután itt vannak a taxik, rengeteg van belőlük. Többnyire pirosak, mármint errefelé. Akad közöttük néha szabad is. Azután ott vannak a buszok, na ezek érdekes vegyesvágott. Van közöttük kb. 40 éves model és van teljesen 21. századi alcsonypadlós is. Még ikarust is láttam, csak itt nem így hívják, valami más volt ráírva; de teljesen Ikarus kinézete volt. Azután még ott vannak a teherautósofőrök. Kínában kizárólag nyerges teherautók, vagy háromtengelyes billencsek léteznek. Ezekből viszont nagyon sok van, de nem a városban! Szigorúan megmaradnak a kikötők és ipari negyedek környékén. Tapasztalom, mert a városban még nem láttam belőlük. A vontatók is érdekesek a jól ismert Zil koppintástól kezdve a Volvóig akad traktor; persze az utóbbi ritkább. És végül a legkevesebb: a privát autók tulajdonosai. Vannak szép számmal ilyenek is, de elvesznek a nyüzsgésben. Ami közös bennük: szeretik a rizst és nagy ívben tesznek a szabályokra. Mert szabályok vannak (rizs is; ölni tudnék egy jó paprikáskrumpliért), ezt abból gondolom, hogy vannak kresz táblák, meg jelzőlámpák; nagyon hasonlóak a milyeinkhez. Időnként ugyan logikátlanul kirakva- behajtani tilos tábla alatt sebességkorlátozás-, de ott vannak. És senkit nem érdekel. A piros lámpás kereszteződésbe a dugig tömött busz úgy hajt bele, mintha egyedül lenne az utcán. És nem valami kis kereszteződésbe, hanem egy 2 x 3 sávos utakéba. De ez igaz mindegyik sofőrre. Az utcák egyébként szélesek többnyire legalább két sáv irányonként, de ha lehet, akkor még több. Ahol ez nincs meg, oda meg nem járnak be autóval. Az aszfalt pedig….. Kérem, a mi kátyúinkra ne tessék panaszkodni! Azok semmiségek! Tessék idejönni és megnézni, hogy itt milyen tankcsapdák vannak az úton! De ez nem zavar senkit, vígan autóznak és megússzák valahogy! Hihetetlen. A sávok is fel vannak festve, de ez nem baj, mert senkit nem zavar. Mindenki megy ott, ahol kedve tartja, néha a forgalommal szemben is. A világítás itt nem probléma, mivel vagy nem kapcsolják fel, vagy nem münködik nekik! De az egyetlen münködő helyzetjelző vaklászása nem zavarta tegnapi taxisomat; Ő vigan száguldot 80-as tempóval a vaksötét úton a szállodám és a halál irányába. Hát zabszem nem fért fel, mivel sokszor robogtunk el teherautók mellett, amik szintén világítás nélkül járják az utakat. Persze azoknak is a közepét, mert hát az a tuti. Azt hiszem kezdem érteni, miért hatnak hülyének a kínai sofőrök nálunk. Nincsenek hozzászokva ahhoz a rendhez és fegyelemhez, ami nálunk van az utakon. Mert itt indexet felejtsd el. Dísznek van. Sávváltás? Na ne röhögte, mi az a sáv? Kihajtani az utcára? Vagy belövöd magad a forgalomba, vagy odaszületsz. Naponta látom, hogyan csinálja a taxis: jól megnézi az autóáradatot- hanyag pillantás balra, ne adj Isten, néha még jobbra is-, azután teljesen kiszámíthatatlanul nagygáz és hajrá, bal kézzel elegánsan kiint és lesz, ami lesz. Szerintem az otthoni bémevés- merdzsós- terepjárós vezetők itt tanulhattak! Ennek ellenére komoly balesetet még nem láttam. Persze, a városi normál forgalom maximum 30-as tempót tesz lehetővé és akkor ez még nem a dugó, nem ám. De ilyen sebességnél csak koccanás van, abból viszont jó sok. Csakhogy itt nem úgy van, mint otthon! Nincs kötelező biztosítás, ergo, ha valaki koccan, hát kicsit kiabálnak egymással, azután mennek tovább. Semmilyen papírt nem töltenek ki. Az autók többsége horpadt, parkolni tutira nem tudnak, itt még a szőke plázacicák is parkolási zsenik lennének. Magánkézben helyi gyártmányok vannak főleg, a legnépszerűbb a VW helyi modellje. Láttam már Audit is és állítólag a Merci is népszerű a nagyobb városokban. Amit nem láttam még: közlekedési rendőr és benzinkút. Utóbbit magyarázták, hogy hol lehet találni, ha jól értem van, de nem bent a városban, hanem ott ahol a buszok és kamionok is tankolnak. De a rendőr az kész talány. Mondom, kifejezetten közlekedési rendőrt még nem láttam. Állítólag van, a hajógyár főmérnöke már beszélt olyannal, akinek a sógora már látott közlekedési rendőrt. (De az világlátott ember volt, mert már járt Pekingben is). Nem mintha hiányozna a rendőr, mivel a káosz szemel láthatólag szervezetten folyik közlekedés címszó alatt a medrében és a bennszülöttek jól elvannak vele. És kína most van a motorizáció hajnalán… Mi lesz itt?
Holnap kipróbálom, hogy milyen itt buszozni. Állítólag ingyen van…
|