...és még egy rakás olyan paraméter is, amiről ritkán beszélnek. Például hogy hány kilós személyek, és hányan ülnek a kocsiban
Három 50 kilós személy egy 150 kilóssal ér fel súlyban, ezért azt mondani, hogy 3 személy utazott a kocsiban, nem jelent sokat.
Ugyanígy sokat számít a szél is. Egy alkalommal Ausztriába mentünk majd jöttünk haza párban egy Focus-szal. Odafelé mindketten jelentősen alacsonyabb, visszafelé jóval magasabb fogyasztást mértünk (más kérdés, hogy a jellemző szélirány és az emelkedő miatt inkább odafelé kellene többet fogyasztani
Ja igen, emelkedő és lejtő... Újabb tényező, ráadásul nem is olyan egyértelmű, hogy hogyan hat a kocsira. Nézzünk meg két útvonalat az összehasonlítás kedvéért:
1. Bp. - Fiume, Horvátország (502 km)
2. Bp. - Salzburg, Ausztria (545 km)
Fiume ugye tengerparti város, jó eséllyel mélyebben fekszik, mint Bp., tehát főként lefelé megyünk. Vagy mégsem? Az útvonal során annyit kell emelkedőn autózni, mintha egy 2379 m magas hegyet másznánk meg, meg persze 2481 m-t süllyedünk is, így ki is jön, hogy 102 m-rel van Bp. alatt Fiume.
Ugyanez Salzburgra (amit az Alpok kapujának is hívnak) úgy néz ki, hogy ugyan 307 m-rel Bp. felett van a hegyes Ausztriában, az emelkedés mégis "csak" 1200 m-nyi, a süllyedés 893 m.
Természetesen ha a fizikát nézzük, akkor az emelkedés során energiát gyűjtünk, amit lefelé haladva elhasználhatunk. Mondhatjuk úgy is, hogy a hegyről a gravitációt kihasználva gurulhatunk le 0 befektetett energiával, de felfelé kell sok erő. Elvileg. De tudjuk jól, hogy a forgalom és a kresz befolyásolja azt, hogy mikor nyomhatjuk a gázt és a féket, így van, hogy lejtőn lefelé fékezni kényszerülünk (ami ugye "elpazarolt" energia), aztán hiába gurulhatnánk tovább, rá kell lépni a gázra, mert máshogy nem tudnánk felvenni a forgalom tempóját. És itt már fontos, hogy mennyit emelkedik és süllyed az út, hiszen ha gyakran meg kell állni majd gázzal elindulni, az jelentősen befolyásolja a fogyasztást.
A pedálkezelés ide vonatkozó részeként meg megemlíthetjük, hogy nem mindegy, hogy a kikényszerített fékezést motorfékkel tesszük-e meg vagy csak a fékpedált nyomjuk-e, ugye... Vagy hogy az emelkedőn 5-ösben vagy 3-asban próbálunk-e felmenni.
A megfelelő pedálkezelést sokan mondják, de azt már ritkábban, hogy ez többek között azt is jelenti, hogy mennyi a kuplungolás és a gáz mennyisége és aránya. Elindulhatok úgy is, hogy tövig nyomom a gázpedált, majd egy hajszálnyit megemelem a kuplungot, csak nem lesz gazdaságos, ahogy a túl kevés gáz miatt szenvedő autó sem. Én talán azzal okoztam eddig a legnagyobb bajt az autónak, hogy azt hittem, attól lesz alacsony a fogyasztás, hogy minél előbb felváltok (mert ezt rengeteg "szakszerűnek tűnő" cikkben írják!). Hát egy frászt. Az alacsony fordulat miatt szenved, azért fogyaszt sokat, a túl magas fordulat pedig egyszerű energiapocsékolás. Túl alacsony fordulatnál ugye kicsi az olajnyomás, a terhelés nagy, nyomaték pedig (a mi kocsinknál) nincs túl sok, kormolódás viszont annál több. Meg persze benzinfogyasztás. És akkor el is érkeztünk oda, hogy miért van a "Torpanás és EGR szelep" topikban 94 oldalnyi bejegyzés. Vajon a problémával találkozó rengeteg klubtárs közül hányan úszhatták volna meg ezt a gondot, ha jobban figyelnek a fordulatszámra? Talán én is...